fbpx
← Tilbage til bloggen

RGB, Pantone og CMYK – Hvordan bruger du det i dit design

Af Steffen Andersen · 14. maj 2020

Når du skal starte på et materiale med trykte materialer er det vigtigt at sikrer sig, at farverne som bliver trykt er i overensstemmelse med resten af dit brand. Det betyder at farverne på din hjemmeside skal være den samme som du bruger på dine papkrus, flyers eller visitkort. Vi oplever desværre relativt ofte at kunder ikke kender til vigtigheden af dette, og det sker nærmest aldrig at de ved hvordan man sikrer at farverne matcher hinanden. 

I dette indlæg vil vi gennemgå de forskellige farve skalaer; CMYK, RGB og PMS(Pantone farver). Vi vil i slutningen snakke nærmere om hvordan du kan bruge farve systemerne til din fordel, og hvordan dette kan sikrer at dit brand er det samme ligegyldigt hvor dine kunder ser det. 

RGB / Hexadecimal farve skala

RGB farve skalaen er i kontrast til CMYK og Pantone farver, da RGB farve skalaen bliver brugt til at fremvise farver på monitors, tv-skærme eller mobiler. CMYK og Pantone farver bliver på den anden side kun brugt til farver på trykte materialer.

Farveskalaen hedder RGB, da farverne som bliver blandet er Rød, Grøn og Blå. RGB farver kan også blive kalde hexadecimal farver og forkortet hex-farver, men der en lille forskel mellem dem. Forskellen er hvordan du angiver farverne i dit design system, med hex-farver skal du skrive det med et # også en blanding af numre og bogstaver, og som et eksempel for en rød kode vil det være  #FF5B33.

Hvis du modsat bruger RGB ville du i stedet for skulle angive tre numre, RGB koden for den samme rød farve ville være 255, 91, 51.

© Limepack. RGB farvesystem.

Hvordan virker RGB farvesystemet?

RGB står for Rød, Grøn og Blå og lyskilden i den teknologi. som fremviser elementer kan skabe alle tænkelige farver ved, at blande rød, grøn og blå. Farven som bliver vist vil variere alt efter intensiteten af farverne der bliver brugt.

Denne måde at laver farver på er kendt som “additive” blanding. Det betyder at du laver den ønskede farve ved at tilføje rød, grøn og blå nuancer på toppen af sort nuance, som i enden vil skabe den pigmentering/farve du leder efter.

Jo mere farve du tilføjer oven på den sorte nuance, jo lysere farver vil du få. Det betyder at hvis du ikke tilføjer noget rødt, grønt eller blåt skær vil du få farven sort. Hvis du modsat tilsætter de tre skær med lige høj intensitet vil du få en hvid farve. 

Som sagt i starten bliver RGB farver brugt til at lave grafiske elementer for hjemmesider eller til at fremvise videoer på tv. Dette er den eneste farveskala for fremvise videoer, billeder og så videre på din computer, tv eller mobil. 

Fordele og ulemper ved RGB

Når det gælder RGB farver kan du bruge alle de farver, som hjertet begærer. Det betyder altså, at hvor specifik farven der bliver vist, afhænger af kvaliteten af computeren der ser det, og hvor høj opløsning billedet er i. At arbejde med RGB farver er den perfekte måde at starte med at arbejde med design og udvikling af grafiske elementer. Den eneste ting du skal huske er, at CMYK farver ikke kan vise lige så specielle farver som RGB farve skalaen. 

CMYK / Fuld Farvetryk / 4-farvers tryk

Grunden til at det bliver kaldt CMYK faver er fordi at CMYK står for Cyan, Magenta, Yellow og Key/sort. Navnet repræsentere altså bare de fire farver som blandes til at skabe dette farvespektrum, hvorfor det også går under navnet 4-farver tryk.

Det sidste navn som kendetegner dette farvespektrum er fuld farvetryk, som skyldes at du har mulighed for at få så mange farver i trykket uden at betale ekstra. Vi går i dybden med dette senere. 

© Limepack. CMYK farvesystem.

Hvordan virker CMYK-farveskalaen?

Hvordan virker dette farvesystem så? Farvesystem virker ved at tilføje lag af en farve af gangen, til det i sidste ende bliver den farve du ønsker. Blækket bliver ofte tilføjet af flere omgange for at sikrer der ikke bliver tilføjet for meget blæk. Dette skyldes at for meget blæk vil det trykte blive sort i stedet for den ønskede farve. Dette skyldes at dette er en “substractive” blanding, da hver nye tilføjet fjerne en smule af den første som blev tilføjet. 

CMYK-farver bliver primært brugt i trykprocessen af flyers, visitkort og magasiner. Alle kommercielle printer, altså printeren du har derhjemme bruger CMYK-farver i trykprocessen. CMYK-farver er også bredt brugt i forbindelse med tryk på papir emballage, men ikke på plastik emballage. 

Fordele og ulemper ved CMYK-farver

Hvad er fordelene og ulemperne ved CMYK-farver i trykprocessen? Som nævnt tidligere er den primære fordel, og det er den selvsamme grund til at alle magasiner bliver trykt med CMYK-farver. Det er fordi at du kan få lige så mange farver i designet uden at du skal betale ekstra pr. farve du bruger.

Den primære ulempe ved CMYK-farver er, at det har et mindre farvespektrum end Pantone og RGB. Det gør at farverne som bliver trykt ikke kan have lige så mange nuancer, og kan derfor ikke være lige så præcise i farverne. Hvis du ønsker at bruge et meget specifik farve til dit brand, bør du derfor bruge Pantone farver til trykmaterialer. Det er således også kun Pantone farver som der kan blive taget patent på. 

Pantone (PMS)

PMS står for Pantone Matching System, dette er et farvespektrum som er lavet af et firma som hedder Pantone. Spektret er lavet for at gøre det nemmere at finde de mere specifikke nuancer og farver, som man kan få i RGB farver. Da Pantone Matching Systemet er så stort vil du ofte kunne finde bøger, som matcher farverne.

© Limepack. Pantone farver.

Hvordan virker Pantone-farveskalaen?

Pantone Matching Systemet består af 1867 farver, som også inkludere nuancer af sort, hvid og grå. Da Pantone farvespektret består af meget specifikke farver, og det er det primære formål med spektret, er metoden for hvordan farven bliver påført materialet helt anderledes end CMYK-farver.

Når der trykkes med Pantone farver bliver den enkelte farve tilføjet det område på trykket, hvor den er tiltænkte og ikke andre steder i trykket. Farverne bliver derfor ikke blandet ligesom man gøre med CMYK-farver. De fleste tryk virksomheder som bruger Pantone farver kan kun bruge op til 5-6 farver i designet, men mindre tryk virksomheder kan ofte klare et endnu lavere antal farver.  

Pantone farver bliver primært brugt til at trykke på emballage og transportmidler. Det bliver særligt brugt til plastik emballage og fødevare emballagen. Grunden til at det bliver brugt så ofte på plastik emballage skyldes, at det er meget svært at lave et kvalitets tryk på plastik, hvis farverne skal blandes. Da Pantone farverne er mere specifikke og bliver tilføjet enkeltvis er dette den perfekte trykmetode for plastik. 

Fordele og ulemper ved Pantone farver

En af de primære fordele ved at bruge Pantone farver er når du har behov for at noget bliver trykt i de akkurat samme farver, som en speciel RGB farve.

Pantone farverne har en del flere nuancer end CMYK farvespektret, og det gælder særligt de lyse nuancer af orange og grøn. Det betyder at hvis du bruger nogle af disse nuancer, vil den eneste måde at matche dem være ved at bruge Pantone farver. Da farverne ikke bliver blandet, men påført direkte på det området, vil elementerne og linjerne være tegnet skarpere op.

Den primære ulempe ved at bruge Pantone farver er, at man skal betale ekstra for hver farver du bruger i designet, da farverne bliver tilføjet enkeltvis. Omkostningerne kan stig ret meget hvis du skal bruge 6 farver frem for 2 farver i designet som eksempel. Den anden ulempe er at Pantone farver sjældent kan bruges til at trykke magasiner med billeder i, da antallet af farver i et billeder ofte vil kræve et meget stort produktionsudstyr. 

Hvordan sikrer man at de samme farver bliver vist ligegyldigt hvor det er?

Nu hvor vi har gennemgået de forskellige farvespektre, så lad os gå i dybden med, hvordan man sikrer at kunden ser dit brand eller din historie i de samme farver på alle platforme. 

Den første ting som vi skal huske er at RGB og CMYK farvespektret er lavet ulige. Det betyder at vælge en RGB farve betyder ikke at du kan få den som CMYK farve. Dette gælder særligt, når det kommer til meget lyse farver, som har svært ved at blive konverteret fra RGB til CMYK farver.

Pantone farver vil med stor sikkerhed altid være tilgængelig i den RGB farve du har valgt, da Pantone Matching Systemet var lavet til at afspejle RGB farver på tryk. Derfor er den primære ting at du sikrer dig, at RGB eller Pantone farverne matcher en CMYK farver. 

Du kan tjekke det på to forskellige måder – Du kan enten gøre det med en Pantone Farve guide som jeg nævnte tidligere, du kan finde de her guides online eller ved at kontakte dit lokale trykkeri. Guiden vil på en side vise Pantone farven og på den anden siden vise den tilsvarende CMYK farve.

Den anden måde du kan gøre det på, og muligvis en del lettere hvis du har adgang til et design program som Adobe Illustrator eller Adobe Indesign. Du kan tjekke om farverne er tilgængelig i de forskellige farvespektre i dit design program, hvis du vil have en hurtig guide til hvordan man tjekker det, kan jeg anbefale denne fra 99designs.

Content- og marketingansvarlig hos Limepack

Alle blogindlæg →