fbpx
← Tilbage til bloggen

Sådan bruger du elementer i dit design

Af Steffen Andersen · 15. september 2022

Symboler, elementer, smileys, figurer og billeder; kært barn har mange navne. Men at bruge nogle af disse i designet til dine papkrus kan være en “nem” måde at tage dine papkrus til det næste niveau. I denne artikel kommer vi til at gennemgå en liste af forskellige eksempler på hvordan du kan bruge elementer og figurer når du designer dine papkrus.

Den primære grund til at virksomheder vælger denne tilgang, skyldes at de prøver at finde nye måder at differentiere deres design. Jeg er enig med dem og synes at det er en rigtig god måde at gøre det på, og særligt da mange af elementerne kan fremvise nye vinkler af dit brand.

Der er forskellige måder at bruge figurer og elementer i dit design, og vi har prøvet at samle forskellige slags designs der repræsenterer de bedste og mest brugte designs. Vi har delt dem op i fem forskellige kategorier, hvor nogle af dem er meget lig hinanden og andre er meget forskellige.

Jeg vil ved hver af kategorierne kort forklare en smule om design tilgangen – hvornår er den god at bruge? Hvorfor har de valgt at bruge den? Og hvad skal du være opmærksom på? Hele generelt er det vigtigt at forstå, at bruge designelementer ikke altid er en god idé – det kan fjerne fokus fra vigtigere dele af designet.

Designs der bruger mange elementer

Den første kategori som jeg vil vise jer, er den mest kreative kategori af dem alle sammen. Det er også kategorien hvor der er stor chance for, at du gør mere skade end gavn når du bruger elementer i dit design. Dette skyldes, at personen som kigger på papkruset, kan blive i tvivl om hvad man skal huske og hvad man skal glemme. Den oplevelse du får fra de to designs nedenunder er dog helt anderledes, og her kan du se hvordan elementerne har gjort dem mere individualiserede.

Men hvad er det så, der gør dem individualiserede? Designet fra Dan & DeCarlo viser helt præcist hvad jeg mener – de har brugt elementer som viser hvad du kan købe i deres kaffebar. Du kan altså både se deres logo på koppen, men du kan også se hvad de serverer. Og her er elementerne sat op således, at de leder din opmærksomhed hen mod logoet.

Dan & DeCarlo

 

 

Monjibello

Designelementer der går i et med baggrunden

Denne kategori af designs er en smule anderledes, da elementerne ikke er hovedfokus, men da de former baggrunden. Designsne som jeg vil vise jer, har valgt forskellige tilgange. Det ene af designsne har valgte at fade deres elementer, så de i realiteten er i baggrunden. De to andre designs bruger elementerne til at forme baggrunden, men samtidig leder dette kundens opmærksomhed hen på logoet.

Det fede ved papkrus er, at du lave begge slags design, da det er rigtig nemt at trykke “fadede” farver når man trykker med CMYK-farver.

 

Carebox24

 

The DOOR

 

Badisch Mokka

Designs uden et logo

I denne kategori tager vi et kig på hvordan du kan lave dit papkrus design uden logoet – men hvordan du stadig kan lave et design som dine kunder husker og genkender når de ser elementerne.

Helt generelt forstår jeg dog skepsissen omkring papkrus uden logo, da brugen af et logo er en snydekode, som du kan tilføje til din emballage så dine kunder med det samme vil huske dig. Men du kan skabe den samme snydekode ved brug af farver, elementer og andre figurer, ved at bruge dem konstant i dit design.  Det første design i denne kategori har valgt at lægge sit fokus på aspekterne af den oplevelse du får, når du går ind i deres butik. Det gør de ved at bruge elementer der viser den slags mad og drikke du kan købe hos dem. Det andet design handler ikke så meget om at skabe et genkendelig design – men det er et tøjbrand, som gerne vil “linke” med deres kunder.

 

HGI

 

Sezane

Simple designs med få elementer

Da jeg skrev denne artikel, lovede jeg min kollega Erik (vores designer), at inkludere denne kategori, da det er hans favorit designstil. Jeg er selv en større fan af lidt mere komplekse og illustrative design – men nok om det, lad os hoppe tilbage til kategorien! Den første ting vi dog skal besvare er: hvorfor elsker Erik denne stil så meget? Det er egentlig ret simpelt – det er fordi kunden ikke kan misforstå budskabet på koppen. Og endnu vigtigere er det faktisk, at du bliver tvunget til at tage stilling til hvad der i realiteten er vigtigt at få med. Det betyder at du bruger færre farver og elementer, som i fremtiden vil gøre det nemmere at genkende dine designs.

Nok omkring hvorfor denne designstil er så god, og hvorfor så mange vælger den (udover at Erik lidt prøver at skubbe de fleste designs i denne retning). Lad os tage et kig på de designs, vi har valgt at inkludere i denne kategori.

 

Pretty Polished

 

Old George Coffee

Simple designs med mange elementer

Jeg tror helt generelt at der er en fælles opfattelse om, at et simpelt design betyder at der skal være så få elementer i designet som muligt, hvilket gør at det ikke bliver et særligt farverigt design. Jeg har tilføjet denne kategori for at prøve at give lidt forskellige perspektiver på denne tankegang, da jeg tror at det ene ikke udelukker det andet. 

Jeg har tilføjet tre designs, hvoraf to af dem er ret farverige, mens det sidste af dem er i den samme farve, men hvor elementerne er rigtig illustrative. Jeg har gentaget det et par gange her i artiklen, men hvis du skal lave et godt design, bliver du nødt til at bruge de samme farver og/eller elementer på tværs af dine platforme. Så det der gør disse designs gode er, at de er meget konsekvente i deres designs på deres emballage; den første bruger cirkler i de samme farver, det næste design bruger personer som er tegnede og kigger på logoet, og det tredje design har valgt at farve deres madvare med farver som “smelter”.

Jeg er kæmpe fan af følgende designs! Lad os tage et kig på dem:

 

Evangelische Kitas

 

La Brasseria

 

Delivery Hero

Content- og marketingansvarlig hos Limepack

Alle blogindlæg →