fbpx
keyboard_backspaceTilbage til bloggen

De 7 bedste tips når du skal design to-go emballage

Af Steffen Andersen · 27. februar 2020

Når de store brand såsom Coca Cola, Mercedes-Benz, Apple og Prada lancere et nyt produkt mange af deres kunder forudbestiller deres produkter uden at vide hvad de kan og hvordan de ser ud. Hvordan kan det være? Det skyldes deres loyalitet til branded og at fansne af branded forventet noget fænomenalt fra dem igen. Måske du endda har oplevet det hos dig selv med et mærke du kan lide?

 

Virksomhederne har ikke kun bygget et stærkt brand, men de også meget opmærksomme på at hver evig eneste interaktion som en bruger har med deres produkter har en indflydelse på hvordan de bliver opfattet. De benytter deres emballage og emballageringen af deres produkter som måde at skabe kontinuerlige og gentage unikke kundeoplevelser, samtidig med at de sørger for at konsekvente i den udstråling deres emballage har. 

 

Der er mange forskellige ting at lære fra disse brands, og hvordan de bruger personaliserede emballage til at forstærke deres brand og genkendelighed. Vi har samlet de 7 bedste tips når man skal designe emballage og ting du skal overveje når det skal designes. 

1. Konsistens er nøglen

Når du starter med at designe dit to-go emballage er det vigtigt at tage dit andet emballage, flyers og koncept ind i overvejelserne. Vi skal huske at have med i overvejelserne at det er vigtigt at kunderne kan genkende og gøre sig nære med os lige gyldigt om de ser et branded papkrus eller om de går ind i vores café. 

At være konsistent i sit design lyder til at være nemmere end det er – Hvis du har flere produkter eller forskellige størrelser, vil det i mange tilfælde give mening at have forskellige desings til dem. Men du kan stadig få dem til at ligne hinanden og gøre dem genkendelige på samme faktor, og skabe den samme følelse lige gyldigt hvad. Her er et perfekt eksempel fra Ben&Jerry’s på hvordan de har skabt deres konsistent og konsekvente tilgang til deres emballage for deres produkter.

© Ben&Jerry’s

2. Brug social medier til din fordel

Når du designer dit personaliserede to-go emballage SKAL du overveje sociale medier, og hvor mange personer som engagere sig på sociale medier, det tæller både “almindelige” personer og influencers. 40% af alle social medie bruger siger at de ville dele billeder og fortælle af emballage hvis de fandt det tiltalende. Mulighederne med at blive delt på social medier af personer som vil anbefale dig, er kolossalt og du bliver nødt til at udnytte dette.

Du kan udnytte det ved at tilføje dine sociale medier informationer på dit design, så der er en større chance for at de tagger dig i deres post. Den anden ting du skal huske er at gøre dit logo/navn på en eller anden måde til centrummet af dit design, så de personer som ikke ser det fulde design stadig ser dit navn.

3. Keep it simple

Vi kender alle til filosofien bag “KISS” og der er en simpel grund til vi gør det, og det er at det virker. Når vi tænker på noget simpelt, tænker vi normalt også på noget der er kedeligt, men at det er simpelt betyder sjældent dette. Når man snakker om at noget skal være simpelt i et design, handler det om ikke at lave det uoverskueligt med mange farver og en masse illustrationer som ikke hjælper dig med kernen af fortællingen i designet. 

Så lad dig ikke bære med, men bliv i overenstemmelse med dit brands farver. En af dette generations mest kendte emballage designs er designet for Apple’s Iphone. Hvis man tænker over det, bliver det sjældent mere simpelt end dette. Det er en hvid boks som ser meget eksklusiv ud med et lille Apple logo på toppen af den, de har dog tænkt meget over æsken masse, overfladens glans og oplevelsen man skulle have

4. Kontrast og komplementære farver

Når du designer dit to go emballage med logo tryk er en af de mest vigtige ting at tage ind i overvejelserne er valget af farver, og hvordan farverne står i kontrast til hinanden. Kontrast farver kan gøre en stor forskel i hvor genkendeligt dit design vil være, og særligt når det kommer til baggrundsfarver. 

Vi har lavet nogle papkrus for Brasil Barista i Norge, som symbolisere ret godt hvordan du kan integrere kontrast farver i dit design. Vi har lavet mange designs, men dette er altid det første jeg tænker på når man skal symbolisere hvilke farver kan blive brugt i design processen. De hvide låg og det hvide logo står tydeligt ud fra den mørke grønne baggrund.  

© Brasil Barista

5. Brug dit design til at fortælle en historie  

Historiefortælling er en meget brugt branding og slags strategi i dag, og særligt når produkterne eller virksomhederne ikke konkurrere på pris, men på kvalitet, bæredygtighed eller noget helt tredje. I disse tilfælde historiefortælling er et fantastisk unikt salgsargument og den nemmeste måde at differentiere sig fra sine konkurrenter. 

En af de bedste eksempler som jeg kender til, der bruger deres emballage aktivt i deres historiefortælling er det lille kaffe brand, Ønsk Kaffe, fra København. De importere kaffe direkte fra bønderne i Nicaragua for at sikre sig god arbejdsvilkår og høj kvalitets kaffe. Hvilket deres design på deres kaffeposer, papkrus og bokse for kaffekapsler også fortæller – Du kan se mere af deres design nedenunder.

6. Mix det op  

Indtil videre har vi sagt at du skal holde dit design simpelt og ikke gøre noget anderledes. Men dette er ikke det bedste råd for alle, og særligt ikke for alle kundegrupper. Men hvis du husker de ovennævnte tips, så kan du sagtens mixe det op og stå ud fra resten af mængden.

Mit simple råd er stadig at holde dit design konsistent så hvis du vil gøre noget anderledes, så husk at have nogle genkendelig områder du benytter i alle dine designs. 

Jeg synes et god eksempel på dette er Feed., som vi har hjulpet med at lave papkrus for. De har lavet et simpelt design om til et ret farverigt design, hvor de har været konsekvente med at have deres logo i midten af designet og brugt tre komplementære farver til hinaden. 

© Limepack

7. Vær opmærksom på skærelinjer og  på skjærelinjer og blødende tryk (bleed)

Det sidste ting er ret simpelt, men det handler om at være opmærksom på bløde og skærelinjeri  dit design. Det betyder at du skal have dine vigtige illustrationer og logo inden for disse linjer, så det vil være i designet. Du skal også huske at lade baggrundsfarve bløde ud over skærelinjen, da mange printere kan rykke skærelinjer med op til 2 mm i begge sider.

Hos Limepack vil vi altid gerne gøre det bedre end vi lover, så vi har også et råd nummer 0 til dig 🙂

8. Vis at du er bæredygtig

Når du køber to-go emballage vil det være muligt for dig at få bæredygtigt emballage, som er godt for klimaet og miljøet. Hvis du fx benytter dig af et produkt som er lavet af FSC® certificeret papir, kan du vælge at få dette labeled på koppen, som det også vil være muligt i de fleste andre muligheder hvor du vælger en miljøvenlig løsning. 

Konklusion

De vigtigste takeaways fra denne artikel er konsistens i designet er nøglen, og at I skal være konsekvent med hvordan I som virksomhed interagere med kunderne. Et simpelt design er i de fleste tilfælde den nemmeste måde at holde et konsistent brand og gøre så dine kunder husker dig, men overvej om din kundegrupper ikke tillader at du kan mikse det op. 

Content- og marketingansvarlig hos Limepack

Alle blogindlæg arrow_forward
Gå til Limepack
Følg os på