fbpx
← Tilbage til bloggen

Billeder i designet: Muligheder med CMYK-tryk

Af Steffen Andersen · 7. februar 2022

Designet til papkrus kan blive lavet på mange forskellige måder – og de kan blive trykt med mange forskellige farver, elementer og billeder. I den følgende artikel vil jeg snakke lidt om hvorfor og hvordan du kan bruge billeder i designet til dine papkrus. Jeg har også tilføjet et par eksempler, så du kan se hvad de forskellige virksomheder har valgt at gøre.

Der er mange forskellige måder at bruge billeder i designs på, men vi har delt dem ind i de 3 forskellige kategorier, som vi oplever bliver mest brugt når folk ønsker at have et billede i deres design. Kategorierne er: Billedet som det primære i designet, billedet brugt som baggrund og billede som elementer i designet.

Jeg har ikke en anbefaling til hvilken tilgang jeg bedst kan lide, da det hele afhænger lidt af situationen. Jeg synes at hvis du skal på messe og promovere et produkt, så er den først tilgang klart bedst til dette. Hvis du derimod er en cafe eller butik, som tilbyder kaffe – så ville jeg vælge mellem de to andre tilgange, da de er lidt mere alsidige. Med de tilgange har man muligheden for at lave en lækker baggrund, men de afhænger selvfølgelig af billederne du har til rådighed.

Lad os starte med at tage et kig på den første kategori. Jeg vil fortælle lidt mere om kategorierne nedenunder.

Når billedet er det primære i designet

Hvis du overvejer at bruge et billede som det primære i designet til dine papkrus, så synes jeg kun at du burde gøre dette, hvis du bruger et fysisk produkt. Har du til gengæld et fysisk produkt, så er det en genial måde at vise hvordan produktet ser ud og hvordan det virker – og så er det en win-win situation.

Når du laver et design hvor billedet er det primære, så betyder det ikke, at du ikke kan tilføje andet til designet. Du kan for eksempel tilføje noget tekst som beskriver produktet, eller have nogle slogans som du vil promovere med produktet.

Som du kan se i det andet eksempel fra Jameson Whiskey, så har de også en anden baggrund for billedet. Dette kan man sagtens gøre, det er dog bare vigtigt at holde fast i, at baggrundsfarverne skal være i kontrast til billedet. Det kan ellers blive meget svært at se billedet, og så ved kunderne ikke rigtig hvad de skal lægge mærke til.

Banque Populaire
 

Jameson Whiskey
 

Når billedet bliver brugt som baggrund

Hvis du overvejer at bruge billeder i designet til dine papkrus, så kan det være en rigtig god idé at bruge det som baggrund. Det er særligt fedt, hvis du ønsker at have et billede som viser hvad du tilbyder eller kan være med til at give en relevant baggrund. Det giver dig samtidig muligheden for at lægge fokus på dit logo eller andet du ønsker at fremhæve.

I designeksemplerne der vises nedenunder, har de brugt et billede som baggrund, men har valgt at sætte fokus på deres logo i designet. Jeg synes at disse designs viser, hvordan man kan bruge en baggrund til at forstærke budskabet man har i logoet. I sidste ende gør alt dette, at kunden har nemmere ved at spotte det, som vi ønsker de skal se.

EDS hair
 

Bäckerei Richter
 

Når billeder bliver brugt som elementer i designet

Det kan være en rigtig god idé at bruge elementer i dit design til at forstærke dit budskab. Det gør sig særligt gældende, hvis du har billeder som er relevante og skaber en bestemt stemning. Når du bruger billeder som elementer, vil de stadig være en del af baggrunden – men det giver dig stadig en klar fordel, da du vil være én af de få som gør dette. Denne tilgang er en klar anbefaling til dig, hvis du ejer en café eller kaffebar.

I nedenstående eksempler har vi to forskellige tilgange til hvordan du kan bruge billeder som elementer i designet til dine papkrus. Den første tilgang vil gerne vise så mange billeder med produkter på som muligt, så du ved hvad de tilbyder. Det andet eksempel er en café, som aktivt prøver at skabe den samme følelse i koppens design, som når du træder ind i deres butik. De har gjort det ved at tilføje billeder af de samme blomster som de har, samtidig med at de har beholdt baggrunden i sorte farver. Dette er med til at gøre, at deres logo i de mere lyse farver, er nemmere at spotte.

Lad os tage et kig på de to designeksempler!

Ecole de design
 

Espresso Bar
 

Content- og marketingansvarlig hos Limepack

Alle blogindlæg →