fbpx
← Tilbage til bloggen

QR koder på to-go emballage: hvordan bruger man dem?

Af Steffen Andersen · 2. april 2020

Flere og flere af vores kunder ønsker at få QR koder i deres design af deres to-go emballage. Vi oplever at mange af vores kunder ikke er helt sikre på hvordan man gør, og hvordan man sikrer sig at de kan scanne QR koden. Og selvfølgelig hvordan man skaber en Call to Action der får kunderne til at scanne QR koden. I det følgende vil vi gennemgå vores bedste råd når du skal bruge QR koder.

Hvornår skal du bruge QR koder?

QR koder er en måde for dine kunder at nemt få adgang til en side, som du ønsker at de skal besøge. Det er altså et valg mellem at bruge en QR kode eller at vise URL’en i designet. Du skal overveje hvilken af disse to måder, hvor der er størst sandsynlighed for at de besøger denne side.

Vores normale tommelfinger regel er at hvis du blot ønsker at de skal besøge www.firmanavn.dk – Så skal du bare vise din URL, da det er en nemmere adgang end en QR kode.

Men hvis de skal ind på specific side så som www.firmanavn.dk/bestil-takeaway-burger-nu – Så er QR kode helt klart det rigtige valg.

Hvordan laver man en QR kode?

Den gode ting ved QR koder er at du nemt gemme UTM koder i URL’en, som de kommer til via QR koden. Hvis du ikke kender til UTM koder, så kort sagt betyder det at det er en nem måde at tracke hvilke kampagner dine besøgende på din hjemmeside kommer fra.

Det første du skal gøre er at finde den URL, som dine kunder skal besøge, også derefter gå til ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/, og lave UTM koden for din URL.

Når du har gjort dette, så gå til qrcode-monkey.com, og set URL’en med UTM koden  ind, og så generere det en QR kode for dig. Du skal downloade det som en .SVG eller .EPS fil, hvis du skal bruge til det tryk.

Hvordan skal QR koden se ud i designet?

Grundlæggende kan du bruge QR koder på alt to-go emballage – Vi vil ikke anbefale at du sætter en QR kode på plastikkrus, da trykket på plastikkruset bliver en smule transparent og det kan gøre det svært at scanne en QR kode.

Hvis du skal bruge QR koden på bøjet to-go emballage så som papkrus eller isbægre, så skal det kun dække ⅓ del af bægret, da QR koden ellers vil bøje sig for meget, og dine kunder kan ikke scanne den.

Med hensyn til størrelsen af Qr koden vil vi anbefale at det som udgangspunkt er 15x15mm, da det er den perfekte størrelse til at scanne. 

Hvordan får du dine kunder til at scanne det?

Teknologien til at scanne QR koden er sjældent et problem. De fleste iPhones og Android telefoner kan i dag scanne QR koder med kamera-appen, ellers kræves en QR kode app.

Da det er nemt at scanne, skal du blot få dem til at gøre det. En lille Call to Action kan gøre mirakler for din konverteringsrate med at få kunderne til at besøge din hjemmeside. Jeg ville anbefale en CTA såsom “Scan med Snapchat og få din rabatkode” eller “Scan nu og få dig en overraskelse”.

Konklusion

QR koder er en nem måde at få dine kunder til at besøge til at besøge en bestemt side på dine hjemmeside, men det er ikke altid det rigtige at benytte.

QR koder kan blive brugt på bøjede emballage, men du skal være forsigtig med størrelsen og brug den ikke på plastikkrus. Husk at give dine kunder en grund til at scanne QR koden, men også husk også at bruge deres scan til din fordel såsom at signe dem op til dit nyhedsbrev. 

Content- og marketingansvarlig hos Limepack

Alle blogindlæg →